Φλαμανδικές εταιρείες εκμεταλλεύονται ένα παράθυρο στην ισχύουσα νομοθεσία και εξάγουν εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται στο μεταγωγικό αεροσκάφος Α400Μ, το οποίο η Τουρκία έχει αξιοποιήσει πολλάκις για τη μεταφορά εξοπλισμού σε Λιβύη και Συρία.
Το ζήτημα λαμβάνει άλλη διάσταση στο πλαίσιο και των συζητήσεων που εξετάζονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για το ενδεχόμενο επιβολής περιοριστικών μέτρων εναντίον της Άγκυρας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στην ιστοσελίδα «The Brussels Times», όταν τον Οκτώβριο του 2019 η Τουρκία υποστήριξε ισλαμικές οργανώσεις στις συγκρούσεις εναντίον των Κούρδων της Συρίας, ο φλαμανδός πρωθυπουργός Γιαν Γιαμπόν είχε αντιδράσει «παγώνοντας» τις άδειες εξαγωγής αμυντικού υλικού στην Τουρκία. Οι εξαγωγές αφορούσαν την αποστολή τεσσάρων φορτίων υλικού διπλής χρήσεως (dual use) – τόσο για πολιτικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς.
Ωστόσο, φλαμανδικές εταιρείες συνέχισαν να εξάγουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά για το μεταγωγικό αεροσκάφος Α400Μ – το οποίο κατασκευάζεται από μία ομάδα έξι χωρών που είναι και ταυτόχρονα μέλη του ΝΑΤΟ. Το Βέλγιο και η Τουρκία είναι μεταξύ των έξι χωρών. Όπως σημειώνεται, φλαμανδικές εταιρείες έχουν πραγματοποιήσει εξαγωγές 86 εκατομμυρίων ευρώ για το εν λόγω project από το 2013.
Σύμφωνα με το φλαμανδικό ερευνητικό κέντρο Vredesactie, η Τουρκία έχει χρησιμοποιήσει το Α400Μ για τη μεταφορά ισλαμιστών μισθοφόρων από τη Συρία προς το Αζερμπαϊτζάν και το Ναγκόρνο – Καραμπάχ, αλλά και προηγουμένως για τη μεταφορά όπλων στη Λιβύη.
Ο κ. Γιαμπόν, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση, παραδέχθηκε ότι οι εξαγωγές προς την Τουρκία σε σχέση με το Α400Μ δεν καλύπτονται από το εμπάργκο που είχε επιβληθεί, καθώς δεν παραδίδονται στην Τουρκία αλλά σε εργοστάσιο κατασκευής στην Ισπανία!
Το γεγονός ότι και οι τρεις χώρες είναι μέλη του ΝΑΤΟ διευκολύνει να ξεπερνώνται οι… δυσκολίες. Με τον τρόπο αυτό, δεν δημιουργούνται προβλήματα στην κατασκευή, αλλά την ίδια στιγμή το φλαμανδικό ινστιτούτο ομιλεί για την ανάγκη «να κλείσει αυτό το παράθυρο».